1056🌻) ملحدین کے لیے لمحہ فکریہ urdu/english

 بڑے بڑے شہروں میں ہم دیکھتے ہیں کہ سینکڑوں کارخانے بجلی کی قوت سے چل رہے ہیں۔ ریلیں اور ٹرام گاڑیاں رواں دواں ہیں۔ شام کے وقت دفعتاً ہزاروں قمقمے روشن ہو جاتے ہیں۔ گرمی کے زمانہ میں گھر گھر پنکھے چلتے ہیں۔ مگر ان واقعات سے نہ تو ہمارے اندر حیرت و استعجاب کی کوئی کیفیت پیدا ہوتی ہے اور نہ ان چیزوں کے روشن یا متحرک ہونے کی علت میں کسی قسم کا اختلاف ہمارے درمیان واقع ہوتا ہے۔ یہ کیوں ؟ 

اس لیے کہ ان قمقموں کا تعلق جس بجلی گھر سے ہے اس کا حال بھی ہم کو معلوم ہے۔ اس بجلی گھر میں جو لوگ کام کرتے ہیں ان کے وجود کا ہم کو علم ہے۔ ان کام کرنے والوں پر جو انجینئر نگرانی کر رہا ہے، ا س کو بھی ہم جانتے ہیں۔ ہم کو یہ بھی معلوم ہے کہ وہ انجینئر بجلی بنانے کے کام سے واقف ہے، اس کے پاس بہت سی کلیں ہیں اور ان کلوں کو حرکت دے کر وہ اس قوت کو پیدا کر رہا ہے جس کے جلوے ہم کو قمقموں کی روشنی، پنکھوں کی گردش، ریلوں اور ٹرام گاڑیوں کی سیر، چکیوں اور کارخانوں کی حرکت میں نظر آتے ہیں۔ پس بجلی کے آثار کو دیکھ کر اس کے اسباب کے متعلق ہمارے درمیان اختلاف رائے واقع نہ ہونے کی وجہ صرف یہ ہے کہ ان اسباب کا پورا سلسلہ ہمارے محسوسات میں داخل ہے اور ہم اس کا مشاہدہ کر چکے ہیں۔

فرض کیجیے کہ یہی قمقمے روشن ہوتے، اسی طرح پنکھے گردش کرتے، یونہی ریلیں اور ٹرام گاڑیاں چلتیں، چکیاں اور مشینیں حرکت کرتیں، مگر وہ تار جن سے بجلی ان میں پہنچتی ہے ہماری نظروں سے پوشیدہ ہوتے، بجلی گھر بھی ہمارے محسوسات کے دائرے سے خارج ہوتا، بجلی گھر میں کام کرنے والوں کا بھی ہم کو کچھ علم نہ ہوتا اور یہ بھی معلوم نہ ہو تاکہ اس کارخانہ کا کوئی انجینئر ہے جو اپنے علم اور اپنی قدرت سے اس کو چلا رہا ہے۔ کیا اس وقت بھی بجلی کے ان آثار کو دیکھ کر ہمارے دل ایسے ہی مطمئن ہوتے ؟ 

کیا اس وقت بھی ہم اسی طرح ان مظاہر کی علتوں میں اختلاف نہ کرتے؟ 

ظاہر ہے کہ آپ اس کا جواب نفی میں دیں گے۔ کیوں ؟

 اس لیے کہ جب آثار کے اسباب پوشیدہ ہوں اور مظاہر کی علتیں غیر معلوم ہوں تو دلوں میں حیرت کے ساتھ بے اطمینانی کا پیدا ہونا، دماغوں کا اس راز سربستہ کی جستجو میں لگ جانا، اور اس راز کے متعلق قیاسات و آراء کا مختلف ہونا ایک فطری بات ہے۔

اب اس مفروضے پر سلسلہ کلام کو آگے بڑھایئے۔ مان لیجیے کہ یہ جو کچھ فرض کیا گیا ہے درحقیقت عالم واقعہ میں موجود ہے۔ ہزاروں لاکھوں قمقمے روشن ہیں۔ لاکھوں پنکھے چل رہے ہیں، گاڑیاں دوڑ رہی ہیں، کارخانے حرکت کر رہے ہیں اور ہمارے پاس یہ معلوم کرنے کا کوئی ذریعہ نہیں ہے کہ ان میں کون سی قوت کام کر رہی ہے اور وہ کہاں سے آتی ہے۔ لوگ ان مظاہر و آثار کو دیکھ کر حیران و ششدر ہیں۔ ہر شخص ان کے اسباب کی جستجو میں عقل کے گھوڑے دوڑا رہا ہے۔ کوئی کہتا ہے کہ سب چیزیں آپ سے آپ روشن یا متحرک ہیں، ان کے اپنے وجود سے خارج کوئی ایسی چیز نہیں ہے جو انہیں روشنی یا حرکت بخشنے والی ہو۔ کوئی کہتا ہے کہ یہ چیزیں جن مادوں سے بنی ہوئی ہیں، انہی کی ترکیب نے ان کے اندر روشنی اور حرکت کی کیفیتیں پید اکر دی ہیں۔ کوئی کہتا ہے کہ اس عالم مادہ سے ماوراء چند دیوتا ہیں جن میں سے کوئی قمقمے روشن کرتا ہے، کوئی ٹرام اور ریلیں چلاتا ہے، کوئی پنکھوں کو گردش دیتا ہے اور کوئی کارخانوں اور چکیوں کا محرک ہے۔ بعض لوگ ایسے ہیں جو سوچتے سوچتے تھک گئے ہیں اور آخر میں عاجز ہو کر کہنے لگے ہیں کہ ہماری عقل اس طلسم کی تہہ تک نہیں پہنچ سکتی۔ ہم صرف اتنا ہی جانتے ہیں جتنا دیکھتے ہیں اور محسوس کرتے ہیں۔ اس سے زیادہ کچھ ہماری سمجھ میں نہیں آتا اور جو کچھ ہماری سمجھ میں نہ آئے اس کی نہ ہم تصدیق کر سکتے ہیں اور نہ تکذیب۔

یہ سب گروہ ایک دوسرے سے لڑ رہے ہیں مگر اپنے خیال کی تائید اور دوسرے خیالات کی تکذیب کے لیے ان میں سے کسی کے پاس بھی قیاس اور ظن و تخمین کے سوا کوئی ذریعہ علم نہیں ہے۔

اس دوران میں کہ یہ اختلافات برپا ہیں، ایک شخص آتا ہے اور کہتا ہے کہ بھائیو! میرے پاس علم کا ایک ایسا ذریعہ ہے جو تمہارے پاس نہیں ہے، اس ذریعہ سے مجھے معلوم ہوا ہے کہ ان سب قمقموں، پنکھوں، گاڑیوں، کارخانوں اور چکیوں کا تعلق چند مخفی تاروں سے ہے جن کو تم محسوس نہیں کرتے۔ ان تاروں میں ایک بہت بڑے بجلی گھر سے وہ قوت آتی ہے جس کا ظہور روشنی اور حرکت کی شکل میں ہوتا ہے۔ اس بجلی گھر میں بڑی بڑی عظیم الشان کلیں ہیں جنہیں بے شمار اشخاص چلا رہے ہیں۔ یہ سب اشخاص ایک بڑے انجینئر کے تابع ہیں اور وہی انجینئر ہے جس کے علم اور قدرت نے اس پورے نظام کو قائم کیا ہے۔ اسی کی ہدایت اور نگرانی میں یہ سب کام ہو رہے ہیں۔

یہ شخص پوری قوت سے اپنے اس دعوے کو پیش کرتا ہے۔ لوگ اس کو جھٹلاتے ہیں، سب گروہ مل کر اس کی مخالفت کرتے ہیں، اس کو دیوانہ قرار دیتے ہیں۔ اس کو مارتے ہیں، تکلیفیں دیتے ہیں، گھر سے نکال دیتے ہیں۔ مگر وہ ان سب روحانی اور جسمانی مصیبتوں کے باوجود اپنے دعوے پر قائم رہتا ہے۔ کسی خوف یا لالچ سے اپنے قول میں ذرہ برابر ترمیم نہیں کرتا۔ کسی مصیبت سے اس کے دعوے میں کمزوری نہیں آتی۔ اس کی ہر ہر بات سے ظاہر ہوتا ہے کہ اس کو اپنے قول کی صداقت پر کامل یقین ہے۔

اس کے بعد ایک دوسرا شخص آتا ہے اور وہ بھی بجنسہٖ یہی قول، اسی دعوے کے ساتھ پیش کرتا ہے۔ پھر تیسرا، پھر چوتھا، پانچواں آتا ہے اور وہی بات کہتا ہے جو اس کے پیشروؤں نے کہی تھی۔ اس کے بعد آنے والوں کا ایک تانتا بندھ جاتا ہے۔ یہاں تک کہ ان کی تعداد سینکڑوں اور ہزاروں سے متجاوز ہو جاتی ہے، اور یہ سب اسی ایک قول کو اسی ایک دعوے کے ساتھ پیش کرتے ہیں۔ زمان و مکان اور حالات کے اختلاف کے باوجود ان کے قول میں کوئی اختلاف نہیں ہوتا۔ سب کہتے ہیں کہ ہمارے پاس علم کا ایک ایسا ذریعہ ہے جو عام لوگوں کے پاس نہیں ہے۔ سب کو دیوانہ قرار دیا جاتا ہے۔ ہر طرح کے ظلم و ستم کا نشانہ بنایا جاتا ہے۔ ہر طریقہ سے انہیں مجبور کیا جاتا ہے کہ اپنے قول سے باز آ جائیں مگر سب کے سب اپنی بات پر قائم رہتے ہیں اور دنیا کی کوئی قوت ان کو اپنے مقام سے ایک انچ نہیں ہٹا سکتی۔ اس عزم و استقامت کے ساتھ ان لوگوں کی نمایاں خصوصیات یہ ہیں کہ ان میں سے کوئی جھوٹا، چور، خائن، بدکار، ظالم اور حرام خور نہیں ہے۔ ان کے دشمنوں اور مخالفوں کو بھی اس کا اعتراف ہے۔ ان سب کے اخلاق پاکیزہ ہیں۔ سیرتیں انتہا درجہ کی نیک ہیں اور حسن خلق میں یہ اپنے دوسرے ابنائے نوع سے ممتاز ہیں۔ پھر ان کے اندر جنون کا بھی کوئی اثر نہیں پایا جاتا بلکہ اس کے برعکس وہ تہذیبِ اخلاق، تزکیہ نفس اور دنیوی معاملات کی اصلاح کے لیے ایسی ایسی تعلیمات پیش کرتے اور ایسے ایسے قوانین بناتے ہیں جن کے مثل بنانا تو درکنار بڑے بڑے علماء و عقلاء کو ان کی باریکیاں سمجھنے میں پوری پوری عمریں صرف کر دینی پڑتی ہیں۔

ایک طرف وہ مختلف الخیال مکذبین ہیں اور دوسری طرف یہ متحد الخیال مدعی۔ دونوں کا معاملہ عقل سلیم کی عدالت میں پیش ہوتا ہے۔ جج کی حیثیت سے عقل کا فرض ہے کہ پہلے اپنی پوزیشن کو خوب سمجھ لے پھر فریقین کی پوزیشن کو سمجھے، اور دونوں کا موازنہ کرنے کے بعد فیصلہ کرے کہ کس کی بات قابل ترجیح ہے۔

جج کی اپنی پوزیشن یہ ہے کہ خود اس کے پاس امر واقعی کو معلوم کرنے کا کوئی ذریعہ نہیں ہے۔ وہ خود حقیقت کا علم نہیں رکھتا۔ اس کے سامنے صرف فریقین کے بیانات، ان کے دلائل، اُن کے ذاتی حالات اور خارجی آثار و قرائن ہیں۔ انہی پر تحقیق کی نظر ڈال کر اسے فیصلہ کرنا ہے کہ کس کا برحق ہونا اغلب ہے۔ مگر اغلبیّت سے بڑھ کر وہ بھی کوئی حکم نہیں لگا سکتا کیونکہ مِسل پر جو کچھ مواد ہے اس کی بنا پر یہ کہنا اس کے لیے مشکل ہے کہ امر واقعی کیا ہے۔ وہ فریقین میں سے ایک کو ترجیح دے سکتا ہے لیکن قطعیت اور یقین کے ساتھ کسی کی تصدیق یا تکذیب نہیں کر سکتا۔

مکذبین کی پوزیشن یہ ہے

۔۱ حقیقت کے متعلق ان کے نظریئے مختلف ہیں اور کسی ایک نکتہ میں بھی ان کے درمیان اتفاق نہیں ہے۔ حتیٰ کہ ایک ہی گروہ کے افراد میں بسا اوقات اختلاف پایا گیا ہے۔

۔۲۔ وہ خود اقرار کرتے ہیں کہ ان کے پاس علم کا کوئی ایسا ذریعہ نہیں ہے جو دوسروں کے پاس نہ ہو۔ ان میں سے کوئی گروہ اس سے زیادہ کسی چیز کا مدعی نہیں ہے کہ ہمارے قیاسات دوسروں کے مقابلہ میں زیادہ وزنی ہیں۔ مگر اپنے قیاسات کاقیاسات ہونا سب کو تسلیم ہے۔

۔۳۔ اپنے قیاسات پر ان کا اعتقاد، ایمان و یقین اور غیر متزلزل وثوق کی حد تک نہیں پہنچا ہے۔ ان میں کا ایک شخص کل تک جس نظریہ کو پورے زور کے ساتھ پیش کر رہا تھا، آج خود اسی نے اپنے پچھلے نظریہ کی تردید کر دی اور ایک دوسرا نظریہ پیش کر دیا۔ عمر، عقل، علم اور تجربے کی ترقی کے ساتھ ساتھ اکثر ان کے نظریات بدلتے رہتے ہیں۔

۔۴۔ مدعیوں کی تکذیب کے لیے ان کے پاس بجز اس کے اور کوئی دلیل نہیں ہے کہ انہوں نے اپنی صداقت کا کوئی یقینی ثبوت نہیں پیش کیا۔ انہوں نے وہ مخفی تار ہم کو نہیں دکھائے جن کے متعلق وہ کہتے ہیں کہ قمقموں اور پنکھوں وغیرہ کا تعلق انہی سے ہے، نہ انہوں نے بجلی کا وجود تجربہ اور مشاہدہ سے ثابت کیا، نہ بجلی گھر کی ہمیں سیر کرائی، نہ اس کی کلوں اور مشینوں کا معائنہ کرایا، نہ اس کے کارندوں میں سے کسی سے ہماری ملاقات کرائی، نہ کبھی انجینئر سے ہم کو ملایا، پھر ہم یہ کیسے مان لیں کہ یہ سب کچھ حقائق ہیں ؟

مدعیوں کی پوزیشن یہ ہے

۔۱۔ وہ سب آپس میں متفق القول ہیں۔ دعوے کے جتنے بنیادی نکات ہیں ان سب میں ان کے درمیان کامل اتفاق ہے۔

۔۲۔ ان سب کا متفقہ دعویٰ یہ ہے کہ ہمارے پاس علم کا ایک ایسا ذریعہ ہے جو عام لوگوں کے پاس نہیں ہے۔

۔۳۔ ان میں سے کسی نے یہ نہیں کہا کہ ہم اپنے قیاس یا گمان کی بناء پر ایسا کہتے ہیں بلکہ سب نے بالاتفاق کہا ہے کہ انجینئر سے ہمارے خاص تعلقات ہیں، اس کے کارندے ہمارے پاس آتے ہیں، اس نے اپنے کارخانے کی سیر بھی ہم کو کرائی ہے اور ہم جو کچھ کہتے ہیں علم و یقین کی بنا ء پر کہتے ہیں۔ ظن و تخمین کی بنا پر نہیں کہتے۔

۔۴۔ ان میں ایک مثال بھی ایسی نہیں ملتی کہ کسی نے اپنے بیان میں ذرہ برابر بھی تغیر و تبدل کیا ہو۔ ایک ہی بات ہے جو ان میں کا ہر شخص دعوے کے آغاز سے زندگی کے آخری سانس تک کہتا رہا ہے۔

۔۵۔ ان کی سیرتیں انتہا درجہ کی پاکیزہ ہیں، جھوٹ، فریب، مکاری، دغا بازی کا کہیں شائبہ تک نہیں ہے اور کوئی وجہ نظر نہیں آتی کہ کچھ لوگ زندگی کے تمام معاملات میں سچے اور کھرے ہوں، وہ خاص اسی معاملہ میں بالاتفاق کیوں جھوٹ بولیں۔

۔۶۔ اس کا بھی کوئی ثبوت نہیں ہے کہ یہ دعوے پیش کرنے سے ان کے پیش نظر کوئی ذاتی فائدہ تھا۔ برعکس اس کے یہ ثابت ہے کہ ان میں سے اکثر و بیشتر نے اس دعوے کی خاطر سخت مصائب برداشت کیے ہیں۔ جسمانی تکلیفیں سہیں، قید کیے گئے، مارے اور پیٹے گئے، جلاوطن کیے گئے، بعض قتل کر دیئے گئے، حتیٰ کہ بعض کو آرے سے چیر ڈالا گیا، اور چند کے سوا کسی کو بھی خوش حالی اور فارغ البالی کی زندگی میسر نہ ہوئی۔ لہذا کسی ذاتی غرض کا الزام ان پر نہیں لگایا جا سکتا۔ بلکہ ان کا ایسے حالات میں اپنے دعوے پر قائم رہنا یہ ظاہر کرتا ہے کہ ان کو اپنی صداقت پر انتہا درجہ کا یقین تھا۔ ایسا یقین کہ اپنی جان بچانے کے لیے بھی ان میں سے کوئی اپنے دعوے سے باز نہ آیا۔

۔۷۔ ان کے متعلق مجنوں یا فاتر العقل ہونے کا بھی کوئی ثبوت نہیں ہے۔ زندگی کے تمام معاملات میں وہ سب کے سب غایت درجہ کے دانشمند اور سلیم العقل پائے گئے ہیں۔ ان کے مخالفین نے بھی اکثر ان کی دانشمندی کا لوہا مانا ہے۔ پھر یہ کیسے باور کیا جا سکتا ہے کہ ان سب کو اسی خاص معاملہ میں جنون لاحق ہو گیا ہو؟ 

اور وہ معاملہ بھی کیسا؟ 

جو ان کے لیے زندگی اور موت کا سوال بن گیا ہو، جس کے لیے انہوں نے دنیا بھر کا مقابلہ کیا ہو، جس کی خاطر وہ سالہا سال دنیا سے لڑتے رہے ہوں، جو ان کی ساری عاقلانہ تعلیمات کا (جن کے عاقلانہ ہونے کا بہت سے مکذبین کو بھی اعتراف ہے) اصل الاصول ہو۔

۔۸۔ انہوں نے خود بھی یہ نہیں کہا کہ ہم انجینئر یا اس کے کارندوں سے تمہاری ملاقات کرا سکتے ہیں، یا اس کا مخفی کارخانہ تمہیں دکھا سکتے ہیں، یا تجربہ اور مشاہدہ سے اپنے دعوے کو ثابت کر سکتے ہیں۔ وہ خود ان تمام امور کو غیب سے تعبیر کرتے ہیں اور کہتے ہیں کہ تم ہم پر اعتماد کرو اور جو کچھ ہم بتاتے ہیں اسے مان لو۔

فریقین کی پوزیشن اور ان کے بیانات پر غور کرنے کے بعد اب عقل کی عدالت اپنا فیصلہ صادر کرتی ہے۔

وہ کہتی ہے کہ چند مظاہر و آثار کو دیکھ کر ان کے باطنی اسباب و علل کی جستجو دونوں فریقوں نے کی ہے اور ہر ایک نے اپنے اپنے نظریات پیش کیے ہیں۔ بادی النظر میں سب کے نظریات اس لحاظ سے یکساں ہیں کہ

 اولاً: ان میں سے کسی میں استحالہ عقلی نہیں ہے۔ یعنی قوانینِ عقلی کے لحاظ سے کسی نظریہ کے متعلق نہیں کہا جا سکتا کہ اس کا صحیح ہونا غیر ممکن ہے

 ثانیاً : ان میں سے کسی کی صحت، تجربے یا مشاہدے سے ثابت نہیں کی جا سکتی نہ فریقِ اول میں سے کوئی گروہ اپنے نظریات کا ایسا سائنٹفک ثبوت دے سکتا ہے جو ہر شخص کو یقین کرنے پر مجبور کرے اور نہ فریق ثانی اس پر قادر یا اس کا مدعی ہے۔ لیکن مزید غور و تحقیق کے بعد چند امور ایسے نظر آتے ہیں جن کی بنا ء پر تمام نظریات میں سے فریق ثانی کا نظریہ قابل ترجیح قرار پاتا ہے۔

اولا ً، کسی دوسرے نظریے کی تائید اتنے کثیر التعداد عاقل، پاک سیرت، صادق القول آدمیوں نے متفق ہو کر اتنی قوت اور اتنے یقین و ایمان کے ساتھ نہیں کی ہے۔

ثانیاً، ایسے پاکیزہ کریکٹر اور اتنے کثیر التعداد لوگوں کا مختلف زمانوں اور مختلف مقامات میں اس دعوے پر متفق ہو جانا کہ ان سب کے پاس ایک غیر معمولی ذریعہ علم ہے، اور ان سب نے اس ذریعہ سے خارجی مظاہر کے باطنی اسباب کو معلوم کیا ہے، ہم کو اس دعوے کی تصدیق پر مائل کر دیتا ہے۔ خصوصاً اس وجہ سے کہ اپنی معلومات کے متعلق ان کے بیانات میں کوئی اختلاف نہیں ہے، جو معلومات انہوں نے بیان کی ہیں ان میں کوئی استحالہ عقلی بھی نہیں ہے اور نہ یہ بات قوانین عقلی کی بناء پر محال قرار دی جا سکتی ہے کہ بعض انسانوں میں کچھ ایسی غیر معمولی قوتیں ہوں جو عام طور پر دوسرے انسانوں میں نہ پائی جاتی ہوں۔

ثالثا ً، خارجی مظاہر کی حالت پر غور کرنے سے اغلب یہی معلوم ہوتا ہے کہ فریق ثانی کا نظریہ صحیح ہو۔ اس لیے کہ قمقمے، پنکھے، گاڑیاں، کارخانے وغیرہ نہ تو آپ سے آپ روشن اور متحرک ہیں، کیونکہ اگر ایسا ہوتا تو ان کا روشن اور متحرک ہونا ان کے اپنے اختیار میں ہوتا، حالانکہ ایسا نہیں ہے۔ نہ اُن کی روشنی و حرکت ان کے مادہ جسمی کی ترکیب کا نتیجہ ہے کیونکہ جب وہ متحرک اور روشن نہیں ہوتے، اس وقت بھی یہی ترکیب جسمی موجود رہتی ہے۔ نہ ان کا الگ الگ قوتوں کے زیر اثر ہونا صحیح معلوم ہوتا ہے کیونکہ بسا اوقات جب قمقموں میں روشنی نہیں ہوتی تو پنکھے بھی بند ہوتے ہیں، ٹرام کاریں بھی موقوف ہو جاتی ہیں اور کارخانے بھی نہیں چلتے۔ لہذا خارجی مظاہر کی توجیہہ میں فریق اول کی طرف سے جتنے نظریات پیش کیے گئے ہیں وہ سب بعید از عقل و قیاس ہیں۔ زیادہ صحیح یہی بات معلوم ہوتی ہے کہ ان تمام مظاہر میں کوئی ایک قوت کار فرما ہو اور اس کا سر رشتہ کسی ایسے حکیم توانا کے ہاتھ میں ہو جو ایک مقررہ نظام کے تحت اس قوت کو مختلف مظاہر میں صرف کر رہا ہو۔

باقی رہا مشککّین کا یہ قول کہ یہ بات ہماری سمجھ میں نہیں آتی، اور جو بات ہماری سمجھ میں نہ آئے اس کی تصدیق یا تکذیب ہم نہیں کر سکتے، تو حاکم عقل اس کو بھی درست نہیں سمجھتا کیونکہ کسی بات کا واقعہ ہونا اس کا محتاج نہیں ہے کہ وہ سننے والوں کو سمجھ میں بھی آ جائے۔ اس کے وقوع کو تسلیم کرنے کے لیے معتبر اور متواتر شہادت کافی ہے۔ اگر ہم سے چند معتبر آدمی آ کر کہیں کہ ہم نے زمینِ مغرب میں آدمیوں کو لوہے کی گاڑیوں میں بیٹھ کر ہوا پر اڑتے دیکھا ہے، اور ہم اپنے کانوں سے لندن میں بیٹھ کر امریکہ والو کی باتیں سن آئے ہیں، تو ہم صرف یہ دیکھیں گے کہ یہ لوگ جھوٹے اور مسخرے تو نہیں ہیں ؟

 ایسا بیان کرنے میں ان کی ذاتی غرض تو نہیں ہے؟

 ان کے دماغ میں کوئی فتور تو نہیں ہے؟ 

اگر ثابت ہو گیا کہ وہ نہ جھوٹے ہیں، نہ مسخرے، نہ دیوانے، نہ ان کا کوئی مفاد اس روایت سے وابستہ ہے، اور اگر ہم نے دیکھا کہ اس کو بلا اختلاف بہت سے سچے اور عقلمند لوگ پوری سنجیدگی کے ساتھ بیان کر رہے ہیں تو ہم یقیناً اس کو تسلیم کر لیں گے، خواہ لوہے کی گاڑیوں کا ہوا پر اڑنا اور کسی محسوس واسطہ کے بغیر ایک جگہ کی باتیں کئی ہزار میل کے فاصلہ پر سنائی دینا کسی طرح ہماری سمجھ میں نہ آتا ہو۔

یہ اس معاملہ میں عقل کا فیصلہ ہے، مگر تصدیق و یقین کی کیفیت جس کا نام ’’ایمان‘‘ ہے، اس سے بھی پیدا ہوتی ہے اور وجدان کی بھی ضرورت ہے۔ اس کے لیے دل کے ٹُھک جانے کی ضرورت ہے۔ اس کے لیے ضرورت ہے کہ اندر سے ایک آواز آئے جو تکذیب، شک اور تذبذب کی تمام کیفیتوں کا خاتمہ کر دے اور صاف کہہ دے کہ لوگوں کی قیاس آرائیاں باطل ہیں، سچ وہی ہے جو سچے لوگوں نے قیاس سے نہیں بلکہ علم و بصیرت سے بیان کیا ہے

A moment of concern for atheists

In big cities we see hundreds of factories running on electricity. Trains and trams are running. Thousands of lamps are lit up in the evening. In summer, the fans run from house to house. But these events do not create any state of wonder and wonder in us, nor do we have any kind of disagreement about the cause of these things being bright or moving. Why is this? 

Because we know the condition of the power plant to which these Qumqams belong. We are aware of the existence of people who work in this power plant. We also know the engineer who is supervising these workers. We also know that the engineer is familiar with the work of generating electricity, that he has many keys and by moving these keys, he is creating the force by which we see the light of the lamps, the fan. Circulation, seen in the movement of rail and tram cars, mills and factories. So, seeing the signs of electricity, the reason why there is no disagreement between us about its causes is only because the whole chain of these causes is included in our senses and we have observed it.

Suppose the same lamps were lighted, the same fans rotated, the same rails and trams moved, the mills and machines moved, but the wires through which the electricity reaches them were invisible to our eyes, the power plants were also the spheres of our senses. Apart from that, we would not have known anything about the workers in the power plant, and we would not have known that there is an engineer in the factory who is running it with his knowledge and his power. Would our hearts have been satisfied by seeing these signs of electricity even at that time? 

Shouldn't we also disagree in the same way about the causes of these phenomena? 

Obviously, you will answer this in the negative. Why ?

 Because when the causes of the signs are hidden and the causes of the phenomena are unknown, the hearts are filled with wonder and dissatisfaction, the minds are engaged in the search for this secret, and the speculations and opinions regarding this secret are different. It is a natural thing.

Now let's continue the discussion on this assumption. Let us assume that what is assumed actually exists in the universe. Thousands of millions of lamps are bright. Millions of fans are running, vehicles are running, factories are moving and we have no means of knowing what force is acting on them and where it comes from. People are surprised to see these manifestations. Everyone is running the horses of reason in search of their causes. One says that all things are luminous or moving from you, that there is nothing outside of their own existence that gives them light or motion. Some say that the composition of the substances of which these things are made has produced the states of light and motion within them. Some say that beyond this universal substance there are some gods, some of whom light the lamps, some run the trams and trains, some turn the fans and some are the movers of factories and mills. There are some people who are tired of thinking and finally humbled themselves and said that our intellect cannot reach the bottom of this talisman. We only know what we see and feel. We do not understand anything more than this and we cannot confirm or deny what we do not understand.

All these groups are fighting with each other, but none of them has any source of knowledge except guesses and conjectures to support their views and refute other views.

While these differences are taking place, a person comes and says, "Brothers!" I have a source of knowledge which you do not have, by which I know that all these kettles, fans, cars, factories and mills are connected by some hidden wires which you do not feel. In these wires, from a huge power plant comes the force that manifests itself in the form of light and motion. In this power house there are big and grand towers which are run by many people. All these persons are subject to one great engineer and it is the same engineer whose knowledge and power has established this entire system. All these works are being done under his direction and supervision.

This person makes this claim with full force. People deny it, all groups oppose it, call it crazy. They beat him, hurt him, throw him out of the house. But despite all these spiritual and physical troubles, he remains firm on his claim. He does not modify his speech in the slightest out of fear or greed. No adversity weakens his claim. Everything he says shows that he has complete faith in the truth of his words.

After that, another person comes and he also presents the same speech, with the same claim. Then comes a third, then a fourth, a fifth and says the same thing that his predecessors said. After that, a chain of visitors is formed. Even their number exceeds hundreds and thousands, and all of them present the same statement with the same claim. Despite the difference in time, place and circumstances, there is no difference in their views. Everyone says that we have a source of knowledge that common people don't have. All are declared insane. They are subjected to all kinds of persecution. By every means they are forced to withdraw from their words, but all of them stick to their words and no force in the world can move them an inch from their position. The salient features of these people with this determination and persistence are that none of them are liars, thieves, traitors, evil-doers, oppressors or harram eaters. Even his enemies and opponents admit it. All of them have pure morals. Sirats are extremely virtuous and distinguished from other species in their good nature. Then there is no influence of fanaticism in them, but on the contrary, they present such and such teachings for the improvement of morals, self-purification and worldly affairs and make such laws, which can be imitated by great scholars and Intellectuals have to spend entire ages in understanding their nuances.

On the one hand, they are different-minded deniers and on the other hand, they are unified-minded plaintiffs. The matter of both appears in the court of Aql Saleem. It is the duty of the intellect as a judge to first understand one's own position, then to understand the positions of the parties, and after comparing the two, decide which is preferable.

The judge's own position is that he himself has no means of ascertaining the truth. He himself does not know the truth. In front of him are only the statements of the parties, their arguments, their personal circumstances and external evidence. He has to decide who is more likely to be right after looking at them. But more than the majority, he also cannot impose any order because it is difficult for him to say what the command really is based on the contents of the missal. He may prefer one of the parties but cannot confirm or deny anyone with certainty and certainty.

This is the position of the detractors

1. Their views on reality are different and there is no agreement between them even on a single point. Even within the same group, there have been times of disagreement.

2. They themselves admit that they have no source of knowledge that others do not have. None of these groups claim anything more than that our assumptions are more weighty than others. But everyone admits to having their own speculations.

3. Their belief, faith and unwavering trust in their speculations has not reached the limit. The theory which one of them was presenting with full force until yesterday, today he himself denied his previous theory and presented another theory. With the development of age, wisdom, knowledge and experience, their views often change.

4. They have no other argument to refute the plaintiffs except that they have not produced any conclusive proof of their authenticity. They did not show us the hidden wires, which they say are related to the kettles and fans, nor did they prove the existence of electricity by experiment and observation, nor did they show us the power plant, nor did they show us the electricity. He inspected the machines and machines, did not meet us with any of his workers, nor did he ever meet us with the engineer, then how can we believe that all these are facts?

This is the position of the plaintiffs

1. They all agree with each other. There is perfect agreement between them on all the fundamental points of the claim.

2. The consensus of all of them is that we have a source of knowledge that ordinary people do not have.

3. None of them said that we say this based on our guess or assumption, but they all unanimously said that we have a special relationship with the engineer, his workers come to us, he even gave us a tour of his factory. And what we say is based on knowledge and belief. They do not say based on guesswork.

4. There is not a single example in them where someone has changed his statement even a little bit. There is only one thing that each of them has been saying from the beginning of the claim to the last breath of life.

5. Their lives are extremely pure, there is no doubt of lies, deception, fraud, cheating, and there is no reason why some people should be truthful and truthful in all matters of life, why should they lie indiscriminately in this particular matter. Speak up.

6. There is also no evidence that he had any personal gain in making these claims. On the contrary, it is proven that many of them have suffered greatly for this claim. Suffered physical pains, were imprisoned, beaten and beaten, exiled, some were killed, some were even hacked to pieces with saws, and none but a few were allowed to live a happy and free life. . Therefore, no personal motive can be blamed on them. On the contrary, his insistence on his claim under such circumstances shows that he was extremely confident in his own truth. Such a belief that even to save their lives, none of them backed down from their claim.

7. There is no proof of them being Majna or Fatar al-Aql. In all matters of life, he has been found to be of the highest level of wisdom and sound mind. Even his opponents have often believed his wisdom. Then how can it be believed that all of them have become obsessed with this particular issue? 

And how about that case? 

Which has become a question of life and death for them, for which they have fought the whole world, for which they have been fighting the world for years, which is the result of all their wise teachings (of being wise). (Many Muqbain also admit) to be the original principle.

8. They themselves did not say that we could make you meet the engineer or his staff, or show you his secret factory, or prove our claim by experience and observation. They themselves describe all these matters as unseen and say that you should trust us and believe what we tell you.

After considering the position of the parties and their statements, the court of common sense now gives its decision.

She says that after looking at some phenomena and signs, both parties have searched for their inner causes and each has presented their own theories. In Badi-Nazar, everyone's ideas are the same in that sense

 First: None of them is rational. That is, in terms of rational laws, it cannot be said about any theory that it is impossible to be correct

 Secondly: The validity of any of them cannot be proven by experience or observation, nor can any group from the first party provide such scientific proof of their theories that compels everyone to believe, and neither the second party is able to do so. or its plaintiff. But after further consideration and research, a few issues are seen, on the basis of which, among all the theories, the theory of the second party is preferred.

In the first place, no other doctrine has been supported by so many wise, virtuous, honest men, with such force and conviction.

Secondly, that so great a character, and such a large number of men, in different times and places, have agreed in the assertion that they all possessed an extraordinary source of knowledge, and that they all discovered from this source the inner causes of external phenomena. is, leads us to confirm this claim. Especially because there is no difference in their statements regarding their information, there is no rational change in the information they have stated, nor can it be considered impossible based on the laws of rationality that some Humans have some extraordinary powers that are not commonly found in other humans.

Thirdly, consideration of the state of external phenomena often suggests that the second party theory is correct. For thermoses, fans, cars, factories, etc., are not bright and moving from you, because if they were, they would be in their own power to be bright and moving, although they are not. Nor is their light and motion the result of their material-physical composition, for when they are not animated and luminous, the same physical composition is still present. Nor does it seem right that they should be under the influence of separate forces, because sometimes when there is no light in the lamps, the fans are stopped, the tram cars are stopped and the factories are not running. Therefore, all the ideas presented by the first party in the explanation of external phenomena are far from rational and speculative. It seems more correct that there is a single force working in all these phenomena and its main relationship is in the hands of a wise energy that is spending this force in different phenomena under a fixed system.

What remains is the statement of the skeptics that we do not understand this, and we cannot confirm or deny what we do not understand. It does not need to be understood by the listeners. Credible and consistent evidence is sufficient to acknowledge its occurrence. If some credible men come to us and say that we have seen men in the West flying in the air in iron chariots, and we have heard with our own ears sitting in London the words of the Americans, then we will only You will see that these people are not liars and clowns.

 They do not have a personal interest in making such a statement?

 There is no reason in their mind? 

If it is proved that they are neither liars, nor clowns, nor madmen, nor do they have any interest in this tradition, and if we see that it is undoubtedly narrated by many truthful and wise people with all seriousness. If there is, we will certainly admit it, even if we do not understand somehow that iron chariots fly through the air and that the words of one place can be heard thousands of miles away without any perceptible connection.

This is the decision of the intellect in this matter, but the state of confirmation and belief which is called "faith" is also born from it and intuition is also needed. It requires a heartbeat. For this, it is necessary that a voice comes from within which will end all states of denial, doubt and hesitation and clearly say that people's speculations are invalid, the truth is what the truthful people have not by speculation but by knowledge and insight. What is described by


Comments