1480) شاہراہ قراقرم (urdu/english)

  

شاہراہ قراقرم 

 شاہراہ قراقرم  کی تعمیر کا آغاز 1966 میں ہوا اور تکمیل 1978 میں ہوئی۔ شاہراہ قراقرم کی کُل لمبائی 1,300 کلومیٹر ہے جس کا 887 کلو میٹر حصہ پاکستان میں ہے اور 413 کلومیٹر چین میں ہے۔ یہ شاہراہ پاکستان میں حسن ابدال سے شروع ہوتی ہے اور ہری پور ہزارہ، ایبٹ آباد، مانسہرہ، بشام، داسو، چلاس، جگلوٹ، گلگت، ہنزہ نگر، سست اور خنجراب پاس سے ہوتی ہوئی چائنہ میں کاشغر کے مقام تک جاتی ہے۔

اس سڑک کی تعمیر نے دنیا کو حیران کر دیا کیونکہ ایک عرصے تک دنیا کی بڑی بڑی کمپنیاں یہ کام کرنے سے عاجز رہیں۔ ایک یورپ کی مشہور کمپنی نے تو فضائی سروے کے بعد اس کی تعمیر کو ناممکن قرار دے دیا تھا۔

موسموں کی شدت، شدید برف باری اور لینڈ سلائڈنگ جیسے خطرات کے باوجود اس سڑک کا بنایا جانا بہرحال ایک عجوبہ ہے جسے پاکستان اور چین نے مل کر ممکن بنایا۔ ایک سروے کے مطابق اس کی تعمیر میں 810 پاکستانی اور 82 چینی اپنی جان سے ہاتھ دھو بیٹھے۔

رپورٹ کے مطابق شاہراہ قراقرم کے سخت اور پتھریلے سینے کو چیرنے کے لیے 8 ہزار ٹن ڈائنامائیٹ استعمال کیا گیا اور اس کی تکمیل تک 30 ملین کیوسک میٹر سنگلاخ پہاڑوں کو کاٹا گیا۔یہ شاہراہ کیا ہے؟ بس عجوبہ ہی عجوبہ!

کہیں دلکش تو کہیں پُراسرار، کہیں پُرسکون تو کہیں بل کھاتی شور مچاتی، کہیں سوال کرتی تو کہیں جواب دیتی۔ اسی سڑک کنارے صدیوں سے بسنے والے لوگوں کی کہانیاں سننے کا تجسس تو کبھی سڑک کے ساتھ ساتھ پتھروں پر سر پٹختے دریائے سندھ کی تاریخ جاننے کا تجسس !!

شاہراہ قراقرم کا نقطہ آغاز ضلع ہزارہ میں ہے جہاں کے ہرے بھرے نظارے اور بارونق وادیاں "تھاکوٹ" تک آپ کا ساتھ دیتی ہیں۔ تھاکوٹ سے دریائے سندھ بل کھاتا ہوا شاہراہ قراقرم کے ساتھ ساتھ جگلوٹ تک چلتا ہے پھر سکردو کی طرف مُڑ جاتا ہے۔

تھاکوٹ کے بعد کوہستان کا علاقہ شروع ہوجاتا ہے جہاں جگہ جگہ دور بلندیوں سے اترتی پانی کی ندیاں سفر کو یادگار اور دلچسپ بنانے میں اہم کردار ادا کرتی ہیں۔

کوہستان کے بعد چلاس کا علاقہ شروع ہوتا ہے جوکہ سنگلاخ پہاڑوں پر مشتمل علاقہ ہے۔ چلاس ضلع دیا میر کا ایک اہم علاقہ ہے اس کو گلگت بلتستان کا دروازہ بھی کہا جاتا ہے۔ ناران سے بذریعہ بابو سر ٹاپ بھی چلاس تک پہنچا جا سکتا ہے۔

چلاس کے بعد شاہراہ قراقرم نانگا پربت کے گرد گھومنے لگ جاتی ہے اور پھر رائے کوٹ کا پُل آجاتا ہے یہ وہی مقام ہے جہاں سے فیری میڈوز اور نانگا پربت بیس کیمپ جانے کے لیے جیپیں کرائے پر ملتی ہیں۔

رائے کوٹ کے بعد نانگا پربت, دریائے سندھ اور شاہراہ قراقرم کا ایک ایسا حسین امتزاج بنتا ہے کہ جو سیاحوں کو کچھ وقت کے لیے خاموش ہونے پر مجبور کر دیتا ہے۔

اس کے بعد گلگت ڈویژن کا آغاز ہوجاتا ہے جس کے بعد پہلا اہم مقام جگلوٹ آتا ہے جگلوٹ سے استور، دیوسائی اور سکردو بلتستان کا راستہ جاتا ہے۔ جگلوٹ کے نمایاں ہونے میں ایک اور بات بھی ہے کہ یہاں پر دنیا کے تین عظیم ترین پہاڑی سلسلے کوہ ہمالیہ، کوہ ہندوکش اور قراقرم اکھٹے ہوتے ہیں اور دنیا میں ایسی کوئی جگہ نہیں جہاں تین بڑے سلسلے اکھٹے ہوتے ہوں۔

جگلوٹ کے بعد شمالی علاقہ جات کے صدر مقام گلگت شہر کا آغاز ہوتا ہے جو تجارتی، سیاسی اور معاشرتی خصوصیات کے باعث نمایاں حیثیت رکھتا ہے۔ نلتر، اشکومن، غذر اور شیندور وغیرہ بذریعہ جیپ یہیں سے جایا جاتا ہے۔

گلگت سے آگے نگر کا علاقہ شروع ہوتا ہے جس کی پہچان راکا پوشی چوٹی ہے۔ آپ کو اس خوبصورت اور دیوہیکل چوٹی کا نظارہ شاہراہ قراقرم پر جگہ جگہ دیکھنے کو ملے گا۔ نگر اور ہنزہ شاہراہ قراقرم کے دونوں اطراف میں آباد ہیں۔ یہاں پر آکر شاہراہ قراقرم کا حُسن اپنے پورے جوبن پر ہوتا ہے میرا نہیں خیال کہ شاہراہ کے اس مقام پر پہنچ کر کوئی سیاح حیرت سے اپنی انگلیاں دانتوں میں نہ دباتا ہو۔ "پاسو کونز" اس بات کی بہترین مثال ہیں۔ہنزہ اور نگر کا علاقہ نہایت خوبصورتی کا حامل ہے۔ بلند چوٹیاں, گلیشیئرز, آبشاریں اور دریا اس علاقے کا خاصہ ہیں۔ اس علاقے کے راکاپوشی، التر، بتورہ، کنیانگ کش، دستگیل سر اور پسو نمایاں پہاڑ ہیں۔ عطاآباد کے نام سے 21 کلومیٹر لمبائی رکھنے والی ایک مصنوعی لیکن انتہائی دلکش جھیل بھی ہے جو کہ پہاڑ کے گرنے سے وجود میں آئی۔

سست کے بعد شاہراہ قراقرم کا پاکستان میں آخری مقام خنجراب پاس آتا ہے۔سست سے خنجراب تک کا علاقہ بے آباد، دشوار پہاڑوں اور مسلسل چڑھائی پر مشتمل ہے۔ خنجراب پاس پر شاہراہ قراقرم کی اونچائی 4,693 میٹر ہے اسی بنا پر اس کو دنیا کے بلند ترین شاہراہ کہا جاتا ہے۔

خنجراب میں دنیا کے منفرد جانور پائے جاتے ہیں جس میں مارکوپولو بھیڑیں, برفانی چیتے, مارموٹ, ریچھ, یاک, مارخور اور نیل گائے وغیرہ شامل ہیں۔اسی بنا پر خنجراب کو نیشنل پارک کا درجہ مل گیا ہے۔اس سڑک پر آپ کو سرسبز پہاڑوں کے ساتھ ساتھ پتھریلے و بنجر پہاڑی سلسلے اور دیوقامت برفانی چوٹیوں, دریاؤں کی بہتات, آبشاریں, چراگاہیں اور گلیشیئر سمیت ہر طرح کے جغرافیائی نظارے دیکھنے کو ملتے ہیں جو نا صرف آپ کا سفر خوبصورت بناتے ہیں بلکہ آپ کے دل و دماغ پر گہرا اثر چھوڑتے ہیں۔ شاہراہِ قراقرم محض ایک سڑک نہیں ہے بلکہ یہ دنیا کا آٹھواں عجوبہ ہے۔

Karakoram Highway 

 Construction of the Karakoram Highway began in 1966 and was completed in 1978. The total length of the Karakoram Highway is 1,300 km, of which 887 km is in Pakistan and 413 km is in China. The highway begins in Hassan Abdal in Pakistan and passes through Haripur Hazara, Abbottabad, Mansehra, Bisham, Dasu, Chilas, Jaglot, Gilgit, Hunzanagar, Sast and Khunjerab Pass before reaching Kashgar in China.

The construction of this road surprised the world because for a while, the world's major companies were unable to do this work. A famous European company even declared its construction impossible after an aerial survey.

Despite the dangers of extreme weather, heavy snowfall, and landslides, the construction of this road is a marvel that Pakistan and China have made possible together. According to a survey, 810 Pakistanis and 82 Chinese lost their lives in its construction.

According to the report, 8,000 tons of dynamite were used to break through the hard, rocky terrain of the Karakoram Highway, and 30 million cubic meters of rocky mountains were cut down to complete it. What is this highway? It's just a wonder!

Sometimes charming, sometimes mysterious, sometimes peaceful, sometimes noisy, sometimes asking questions, sometimes answering them. The curiosity to hear the stories of the people who have lived on this same road for centuries, and sometimes the curiosity to know the history of the Indus River, banging their heads on the stones along the road!!

The Karakoram Highway begins in Hazara District, where lush green landscapes and picturesque valleys accompany you all the way to Thakot. From Thakot, the highway follows the Indus River along the Karakoram Range to Jaglot, then turns towards Skardu.

After Thakot, the Kohistan region begins, where rivers of water descending from distant heights play an important role in making the journey memorable and interesting.

After Kohistan, the Chilas region begins, which is an area consisting of rocky mountains. Chilas is an important area of ​​​​Diamer district, it is also called the gateway to Gilgit-Baltistan. Chilas can also be reached from Naran via Babusar Top.

After Chilas, the Karakoram Highway starts to curve around Nanga Parbat and then comes to the Raikot Bridge, which is the same place from where jeeps can be rented to go to Ferry Meadows and Nanga Parbat Base Camp.

After Raikot, Nanga Parbat, the Indus River, and the Karakoram Highway form such a beautiful combination that it forces tourists to be silent for a while.

After this, the Gilgit division begins, after which the first important place is Jaglot. From Jaglot, the route to Astore, Deosai and Skardu-Baltistan goes. Another thing that makes Jaglot stand out is that here the three greatest mountain ranges of the world, the Himalayas, the Hindu Kush and the Karakoram, come together, and there is no such place in the world where three major ranges come together.

After Jaglot, the capital of the northern regions, Gilgit city begins, which is prominent due to its commercial, political and social characteristics. Naltar, Ishkoman, Ghizer and Shindur, etc. are reached from here by jeep.

Beyond Gilgit, the Nagar region begins, which is known for its Raka Poshi peak. You will get to see this beautiful and giant peak from every corner of the Karakoram Highway. Nagar and Hunza are located on both sides of the Karakoram Highway. Coming here, the beauty of the Karakoram Highway is at its fullest. I don't think any tourist, upon reaching this point on the highway, does not bite their fingers in surprise. "Pasu Cones" is the best example of this. The Hunza and Nagar region is very beautiful. High peaks, glaciers, waterfalls and rivers are the hallmark of this area. Raka Poshi, Altar, Batora, Kanyang Kush, Dastgil Sar and Pasu are prominent mountains in this area. There is also an artificial but very attractive lake called Attabad, which is 21 kilometers long, which was created by the collapse of a mountain.

After Saat, the last stop of the Karakoram Highway in Pakistan is Khunjerab Pass. The area from Saat to Khunjerab consists of uninhabited, difficult mountains and continuous climbs. The elevation of the Karakoram Highway at Khunjerab Pass is 4,693 meters, which is why it is called the highest highway in the world.

Khunjerab is home to unique animals of the world, including Marco Polo sheep, snow leopards, marmots, bears, yaks, markhors, and nile cows. For this reason, Khunjerab has been granted the status of a national park. On this road, you can see all kinds of geographical views, including lush mountains, rocky and barren mountain ranges, giant snowy peaks, numerous rivers, waterfalls, pastures, and glaciers, which not only make your journey beautiful but also leave a deep impression on your heart and mind. The Karakoram Highway is not just a road, but it is the eighth wonder of the world.

Comments